در این سری از مقالات، میخوایم نکات اتوکد رو که بسیار کلیدی، مفید و جالب هستند، خدمتتون معرفی کنیم. در قسمت اول از این سری مقالات شما رو با ۱۰ ترفند اتوکد آشنا میکنیم.

نکات اتوکد شماره ۱: پیدا کردن نقطه وسط دو نقطه

فرض کنید دو دایره دارید و میخواید یک خط رو طوری رسم کنید که دقیقا از وسط خط واصل مراکز دو دایره شروع بشه. خیلی ها برای اینکار ابتدا یک خط کمکی بین دو مرکز دایره رسم میکنن، بعد خط اصلی رو از وسط خط کمکی رسم کرده و در نهایت خط کمکی رو پاک میکنن. اما یکی از نکات اتوکد، استفاده از گزینه mid between 2 points هستش. برای اینکار کافیه وقتی دستور رسم فعاله، کلید Shift رو نگه داشته و کلیک راست کنید. بعد گزینه mid between 2 points رو انتخاب کنید. سپس دو نقطه مورد نظر(که در اینجا مراکز دو دایره هستند) رو انتخاب کنید.

نکات اتوکد شماره ۲: یادآوری محل ذخیره فایل های اتوکد

خیلی وقتا پیش میاد که فایلی که داریم روش کار میکنیم رو ذخیره کردیم، اما به هر دلیل فراموش کردیم و نمیدونیم کجای کامپیوترمون ذخیره شده. برای اینکه محل ذخیره فایل رو بفهمیم، کافیه دستور DWGPREFIX رو تایپ کنیم تا اتوکد محل ذخیره فایلی که باز هستش رو به ما نشون بده.

نکات اتوکد شماره ۳: نوشتن متن در راستای کمان

نوشته و متن ها در اتوکد خیلی کاربرد دارند. بعضی وقتا هم لازمه که این متن ها در راستای کمان و به صورت قوسی نوشته بشن. برای اینکار دستور ATEXT رو تایپ کرده و اینتر بزنید. بعد از اجرای دستور، پنجره ای باز میشه که میتونید توش متن مورد نظرتون رو بنویسید، اندازه و نوع فونت رو مشخص کنید. تعیین کنید که متن داخل کمان نوشته بشه یا بیرونش و کلی تنظیمات دیگه رو به راحتی انجام بدید.

نکات اتوکد شماره ۴: ادغام دو لایه با همدیگه

برای اینکه دو تا لایه رو با هم ادغام کنید، دستور LAYMRG رو تایپ کنید و اینتر بزنید. بعد شکل یا شکل هایی که در لایه مبدا(شکلی که میخواید لایه اش رو تغییر بدید) هستش رو انتخاب کنید و اینتر بزنید. بعد شکلی رو انتخاب کنید که در لایه مقصد قرار داره رو انتخاب کنید. سه تا نکته اتوکد ریز تو استفاده از دستور LAYMRG وجود داره.

  • موقع انتخاب شکل در لایه مبدا، نمیتونید current layer رو انتخاب کنید.

  • در انتخاب لایه مبدا، میتونید چندین شکل رو که در چندین لایه متفاوت قرار گرفتند رو هم انتخاب کنید. یعنی با یک حرکت، چند شکل مختلف رو به یک لایه تبدیل کنید.

  • با انجام این عملیات، لایه مبدا حذف میشه.

نکات اتوکد شماره ۵: از بین بردن نقاط موقت کلیک موس

بعد از اجرای فارسی نویس کاتب و بعضی از اتولیسپ های اتوکد، نقاط ضربدر شکل موقتی در محل های کلیک موس در صفحه اتوکد به وجود میاد که با زوم کردن یا استفاده از دستور REGEN از بین میرن. اما هر دفعه که کلیک میکنید، دوباره ظاهر میشن. برای از بین بردن همیشگی این نقاط موقت، کافیه دستور .Blipmode رو تایپ کرده و گزینه OFF رو انتخاب کنید. دقت کنید که اول دستور یک نقطه وجود داره.

 نکات اتوکد شماره ۶: درست کردن مشکل عدم نمایش پنجره ها

بعضی وقتا ممکنه به دلیل خطای انسانی و یا استفاده از بعضی اتولیسپ ها، اتفاقی بیوفته که پنجره های Open,save و امثالهم باز نشن و وقتی یکی از دستورات Open یا Save رو میزنید، فقط پیامی نمایش داده میشه و محل فایل رو از شما میخواد. برای اینکه این مشکل رو حل کنیم، کافیه دستور FILEDIA رو تایپ کرده، اینتر بزنیم و عدد ۱ رو تایپ کنیم.

نکات اتوکد شماره ۷: پاک کردن خطوط اضافی

خیلی وقتا ممکنه نقشه هایی به دستتون برسه که توش چندین خط روی هم رسم شده باشه. برای اینکه خطوط اضافی در چنین نقشه هایی رو پاک کنید. کافیه از دستور OVERKILL استفاده کنید.

نکات اتوکد شماره ۸: اجرای پشت سر هم یک دستور

برای اینکه یک دستور رو پشت سر هم اجرا کنید، کافیه قبل از فعال کردن هر دستوری، فرمان MULTIPLE رو تایپ کنید و بعد دستور مورد نظرتون رو تایپ کنید. دیگه لازم نیست بعد از اتمام دستور، دکمه اینتر رو بزنید تا دستور دوباره فعال بشه. برای خروج از فرمان هم کافیه دکمه Esc رو بزنید.

نکات اتوکد شماره ۹: انتخاب شکل ها و اجرای دستور

به طور پیشفرض برای اجرای یک دستور در اتوکد دو تا راه وجود داره:

  • ابتدا اجرای دستور سپس انتخاب شکل

  • ابتدا انتخاب شکل و سپس اجرای دستور

ولی گاهی وقتا سهوا تنظیمات اتوکد رو تغییر میدیم، طوری که روش دوم قابل استفاده نیست و حتما برای اجرای دستورات ابتدا باید اون ها رو تایپ کنید و بعد شکل مورد نظر رو انتخاب کنید. برای رفع این مشکل کافیه دستور PICKFIRST رو تایپ کرده و عدد ۱ رو وارد کنید.

نکات اتوکد شماره ۱۰: باز کردن قسمتی از فایل

بعضی از فایل ها خیلی حجیم هستند و باز کردن و کار کردن باهاشون کمی سخته. مثلا ممکنه نقشه ای داشته باشید که نقشه های معماری، تاسیسات و سازه همه در یک فایل ولی در لایه های متفاوت رسم شده باشند. با استفاده از partial open میتونید فایل رو طوری باز کنید که فقط یک یا چند لایه مورد نظرتون باز بشه و در نتیجه سرعت کار با فایل بالا بره. برای این کار، پنجره open رو باز کنید (دکمه های ctrl+o رو بزنید) بعد فلش کوچیک کنار دکمه open رو بزنید و گزینه partial open رو انتخاب کنید. بعدش لایه هایی که میخواید باز کنید رو انتخاب کنید.

اگه خوندن این مقاله براتون مفید بوده و کدآموز تونسته گره ای از کارتون باز کنه و یا این مقاله بدترین مقاله ای بوده که تو عمرتون خوندید، ما خوشحال میشیم نظرات شما رو زیر این مقاله بخونیم، چون معتقدیم که اونها خیلی ارزشمند هستند و همیشه سعی خودمون رو میکنیم که محتوای تولیدی رو با توجه به نظرات شما از لحاظ کمی و کیفی بهبود ببخشیم و به برترین سطح موجود برسونیم.